به گزارش روابط عمومی امور اقتصادی و دارایی استان قم، مهدی فراهانی سوم آذر ماه در مصاحبه با روزنامه ایران با اشاره به رشد چشمگیر صنعت کفش و دمپایی در قم گفت: از یک دهه اخیر شاهد موفقیت روز افزون خوشه صنعتی کفش ماشینی در قم بوده ایم؛ تا اینکه امروز شاهد تولید ۷۰ درصد کفش کشور در قم و صادرات کفش به ۳۰ کشور دنیا از قم هستیم.
وی با اشاره به حلقه مفقوده بین صنعت تولیدات قم و صنعت گردشگری در این استان گفت: قرار گرفتن قم در گذرگاه مرکزی کشور به موازات زائرپذیری این شهر، یک پتانسیل طلایی از تعامل و رشد متوازن سه ضلع صنعت، گردشگری و اشتغال ایجاد کرده است که متاسفانه گام های اجرایی برای تحقق این استراتژی در استان ناکافی بوده است و از تأثیر متقابل صنعت، اشتغال و گردشگری بر توسعه یکدیگر غافل بوده ایم.
این مقام اقتصادی استان توضیح داد: با وجود اینکه قم، قطب تولید انواع کفش صنعتی در کشور است؛ متاسفانه بازار و نمایشگاه دائمی شناخته شده در سطح ملّی که مختص عرضه و فروش انواع کفش تولید استان باشد، در قم نداریم و چه بسا شهروندان قمی نیز کفش های تولید قم را از بازارهایی نظیر سپهسالار یا هفت حوض و سایر مراکز بورس کفش در تهران خریداری میکنند.
فراهانی گفت: با توجه به رشد تولیدات استان، ضرورت ایجاد بازارهای عرضه کننده تولیدات مصرفی در هسته مرکزی شهر و در نزدیکی حرم مطهر بیش از پیش احساس و این مهم نیازمند دیده شدن در برنامه ریزی شهری است.
وی اضافه کرد: این حلقه مفقوده در تعامل بین صنعت (تولید) و گردشگری فقط در خصوص کفش مصداق ندارد و با اینکه قم در خوشه تولید کاپشن نیز قطب فعال کشور است؛ مراکز خرید متمرکز و مشخصی برای عرضه و فروش کاپشن در قم نیست و افق های بلندتری برای رشد این صنعت در تعامل با گردشگری ترسیم نشده است.
نماینده وزیر اقتصاد در قم گفت: نگاه کلان به شاخص های رشد اقتصادی، جزئیات و جزیزه های آن را به هم متصل و شبکه ای پویا و متوازن از رشد و توسعه را ایجاد میکند.
فراهانی در پایان بیان کرد: با متصل کردن تولیدات استان به ظرفیت گردشگری، مسلماً اتفاقات مبارکی رقم خواهد خورد و آن اتفاق، رشد تولید، رشد عرضه و افزایش اشتغال در استان است و در کنار همه اینها، احساس رضایت مسافر، زائر و شهروند به عنوان مصرف کننده است که نسبت به خرید سهل و سریع مایحتاج خود در کنار احساس معنوی حاصل از زیارت حرم مطهر پیدا میکند.