- هیأت 251 مکرر
1_ نحوهی شکایت به هیأت موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم
پاسخ: بارگزاری اسناد و مدارک در سامانه دادما به آدرس dad.mefa.ir
2- نحوهی برطرف نمودن ایرادات سامانه دادما : تماس با شماره تلفن های پیشتیبانی
شماره تلفنهای واحد پاسخگویی: 39902784
شماره تلفنهای پشتیبانی مالیاتی: 39902911
شماره تلفنهای پشتیبانی فنی: 39902250
ایمیل:madm@mefa.gov.ir
آدرس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای:
تهران - میدان امام خمینی - خیابان باب همایون - خیابان صور اسرافیل - وزارت امور اقتصادی و دارایی ، کدپستی: 1114943661
- سهام عدالت
1- پرداخت سود سهام عدالت؟
ج: تاکنون سهامداران فاز اول مراحل اول (مددجویان نهادهای حمایتی )،دوم (روستائیان و عشایر) سوم (شاغلین و بازنشستگان ) سود عملکرد سال 86 را دریافت نمودند و برای مشمولان باقیمانده تا پایات استهلاک ارزش اسمی سهام از محل سود سهام سودی پرداخت نخواهد شد
2- ثبت نام جدید؟
ج: ثبت نام جدید برای سهام منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی و اعلام ستاد مرکزی می باشد که به محض اعلام به دبیرخانه ستاد استانی اطلاع رسانی های لازم انجام خواهد پذیرفت .
3- تعیین تکلیف فراخوانهای اصلاح و تکمیل؟
ج: فراخوانهای اصلاح و تکمیل پس از تاییدیه ثبت احوال و دریافت اطلاعات توسط ستاد مرکزی صادر خواهد شد.
4- عدم احراز تکفل؟
ج: برای مشمولانی که عدم احراز تکفل در فرم گزارش خلاصه وضعیت برای آنها درج گردیده از طرف ستاد مرکزی برای آنها برگهای صادر نگردیده ،که به شرط ثبت در شرکت تعاونی محل هیچ تفاوتی با سهامداران دیگر ندارند .
5- تکرار درج اطلاعات؟
ج: نشان دهنده این موضوع می باشد که فردی در طی یک مرحله دو فرم شناسایی تکمیل نموده که با پیگیری از ستاد مرکزی برای آنها شماره شناسایی صار خواهد شد.
6- فروش سهام؟
ج: طبق ماده 100 قانون برنامه پنجم توسعه خرید و فروش سهام و یا پرداخت سود آن تا زمان استهلاک ارزش اسمی سهام از محل سود آن ممنوع می باشد.
- نظارت بر اموال غیر منقول
صدور گواهی های مرتبط با اسناد مالکیت دستگاههای اجرایی
اسناد و مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی چه مواردی است؟
1- اسناد مالکیت بیانگر وضعیت ثبتی ملک
2 - ارائه نقشه رقومی یانقشه کاداسترمورد تایید ثبت
3 - فرمهای پیوست 1،الف، ب،فرم خود اظهاری ...
4 – پرینت اطلاعات سادا
ارسال سند به دستگاه اجرایی یا دستگاه ثالث
زمان انتظار برای صدورگواهی چه مدت است ؟
حداقل یک ماه
اعلام وصول دریافت اسناد مالکیت دستگاههای اجرایی
1 - آیا برای در خواست سند مالکیت اعلام پلاک ثبتی و شمار ورقه مالکیت الزامی است؟
دستگاه اجرایی برای درخواست سند مالکیت بایستی پلاک ثبتی وشماره ورقه مالکیت ملک مورد نظر را اعلام نماید
2 - آیا برای اسناد تحویلی به خزانه اسناد مالکیت رسید یا اعلام وصولی ارائه می گردد؟
بعداز وصول سند از دستگاههای اجرایی اداره اموال نسبت به ثبت و بایگانی اسناد اقدام نموده و یک نسخه از گزارش ثبت سندرا به عنوان اعلام وصول به دستگاه مربوطه ارائه می دهد
- نظارت بر اموال منقول
س1 : درآمد حاصل از فروش اموال اسقاطی به کدام حساب باید واریز گردد ؟
به حساب درآمد عمومی
س2 :کدام ارگانها ازسوی اداره اموال مورد بازرسی قرارمی گیرند ؟
جواب : کلیه دستگاههای اجرایی ،به جز شرکتهای دولتی و دانشگاهها
س3 : وظایف اجرایی ذیحساب در ارتباط با اموال دولتی چیست ؟
- رسیدگی و گواهی صورتحساب اموال رسیده و فرستاده امنای اموال مربوطه
- نظارت بر تحویل و تحول اموال بین امناء و امضاء صورتجلسه تحویل و تحول
- رسیدگی به حساب دوره تصدی امناء اموال و صدور مفاصا حساب
- رسیدگی به موجودی امناء اموال در مواردی که وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ می نماید.
- اعلام خطا و جرایم امناء اموال که در موقع رسیدگی به ابواب جمعی آنان معلوم شود به دستگاه اجرایی مربوطه و اداره کل اموال دولتی
- موافقت با حذف اموال از ابوابجمعی و حساب امین اموال که بر اثر فروش یا انتقال یا آتش سوزی یا سرقت و حوادث مشابه از تصرف امین اموال خارج شده است.
صدور مجوز مربوط به فروش، انتقال و جابجایی اموال منقول
1- قبل از اخذ فروش و انتقال و جابجایی اموال منقول مستلزم پاسخ کدام ارگان های دولتی میباشد ؟
برای انتقال فروش و انتقال اموال منقول نیازمند استعلام از اداره کل فنی حرفه ای اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل بهزیستی می باشد که در صورت اعلام نیاز آن دستگاه اقلام مربوطه تحویل به آنها می گردد
2 - آیا شرکت های دولتی و دانشگاهها برای فروش و انتقال و جابجایی نیاز به اخذ مجوز از وزارت اقتصاد و دارایی میباشند؟
نخیر - شرکت های دولتی و دانشگاهها برای فروش و انتقال و جابجایی نیاز به اخذ مجوز از وزارت اقتصاد و دارایی نمی باشند.
اعلام وصول صورتحساب اموال منقول رسیده و فرستاده
1- آیا صورتحساب اموال بایستی به صورت سالیانه ارسال گردد ؟
نخیر- صورتحساب اموال باید به صورت شش ماهه اول و شش ماهه دوم یعنی در فروردین ماه و مهر ماه ارسال گردد
2- اعلام وصول اموال منقول غیر مصرفی طبق کدام ماده قانون محاسبات عمومی ارسال میگردد؟
اعلام وصول اموال منقول طبق ماده ۳۴ قانون محاسبات عمومی ارسال میگردد
- ارائه اوراق بهادار
دریافت و توزیع اوراق بهادار به ذیحسابی دستگاههای اجرایی ذیربط
1- اوراق بهادار مورد استفاده دستگاههای اجرایی شامل چه اوراقی می باشد؟
اوراق بهادار شامل: تمبر متفرقه، تمبر دادگستری و انواع اوراق ثبتی می باشد که به ذیحسابی اداره کل امور مالیاتی، دادگستری کل استان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تحویل می گردد.
2- اوراق ثبتی شامل چه اوراقی می باشد؟
این اوراق بیشتر شامل سند مالکیت تک برگ عادی و دولتی، سند نکاح نامه (ازدواج)، قبض اقساطی و رونوشت اسناد می باشد.
ارسال اوراق بهادار غیرقابل استفاده به ستاد
1- نحوه برخورد با اوراق غیر قابل استفاده چگونه است؟
اگر اوراق بهادار تحویلی به دلایلی مانند نقص در چاپ، پارگی و غیره قابل استفاده نباشد پس از ثبت در سامانه اوراق بهادار طی صورتجلسه ای به ستاد اداره کل عودت داده می شود.
2- آیا امکان امحای اوراق بهادار هم وجود دارد؟
بله در صورتی که اوراقی غیر قابل استفاده باشد (منسوخ شدن، الکترونیکی شدن و ...) جهت جلوگیری از هزینه های اضافی طی صورتجلسه ای که به تایید مدیران و مسئولان ذیربط می رسد نسبت به امحای آنها اقدام می گردد.
تهیه و ارسال وضعیت گردش اوراق بهادار
1- صورت وضعیت گردش اوراق بهادار شامل چه مواردی می باشد؟
در صورت وضعیت گردش اوراق بهادار، برای هر گروه از اوراق جدول مجزایی تهیه می گردد که شامل موجودی اول دوره، دریافتی، جمع دریافتی و موجودی، موجودی شمارش شده، تنخواه گردان، مصرفی، برگشتی، امحایی و موازنه می گردد.
2- صورتهای وضعیت گردش اوراق در چه بازه هایی تهیه و ارسال می گردد؟
پس از پایان هر ماه صورت وضعیت گردش اوراق تهیه و طی نامه ای به اداره کل مدیریت اموال و دارایی های دولت ارسال می گردد.
- ارائه مجوزهای مرتبط با خودروهای دولتی
صدور مجوز شماره گذاری خودرو خریداری شده دولتی
1- فرایند صدور مجوز شماره گذاری خودروهای دولتی خریداری شده به چه صورت است؟
پس از خرید خودرو توسط دستگاههای اجرایی طبق مجوز کمیسیون ماده 2، با ارائه مدارک مربوط به خودروی مذکور از قبیل سند مالکیت خودرو، بیمه نامه و ... نسبت به صدور مجوز با عنوان فرماندهی انتظامی استان/تهران اقدام و تحویل نماینده دستگاه اجرایی ذینفع می گردد.
2- پلاک خودروهای دولتی شامل چه انوعی می باشد؟
متداول ترین نوع پلاکهای دولتی، پلاکهای قرمز با حرف «الف» هستند و سایر موارد هم شامل پلاکهای عمومی، تشریفات، اختصاصی، شخصی (جهت استفاده مقام دولتی مجاز) و ... می باشد.
صدور مجوز انتقال و تغییر مالکیت خودرو دولتی
فرایند صدور مجوز انتقال و تغییر مالکیت خودرو به چه صورت است؟
در صورتی که مسئولان ذیربط تصمیم به انتقال و تغییر مالکیت خودروی یک دستگاه به دستگاه اجرایی دیگر اتخاذ نمایند، پس از تشکیل پرونده و بررسی مدارک در صورت عدم وجود موانع قانونی نسبت به صدور مجوز انتقال و تغییر بهره بردار خودروی دولتی به نام دستگاه تحویل گیرنده اقدام می گردد.
صدور مجوز تعویض پلاک خودرو دولتی
در چه صورتی مجوز تعویض پلاک خودرو دولتی صادر می شود؟
در صورتی که دستگاه بهره بردار تصمیم به تغییر نوع پلاک (مثلا تغییر به تشریفات) داشته و یا به لحاظ قانونی موظف به تعویض آن باشند، درخواست صدور مجوز را به این اداره کل ارائه و در صورت تایید مجوز مربوطه را اخذ می نمایند.
فرایند صدور مجوز فک پلاک دولتی به چه صورت است؟
هنگامی که دستگاه اجرایی بر اساس مجوز کمیسیون ماده 2 نسبت به فروش خودروی در اختیار اقدام مینماید، با تسلیم مدارک مربوطه نسبت به دریافت مجوز اقدام و به فرماندهی انتظامی – واحد شماره گذاری مراجعه و پس از اتمام کار اسناد مربوط به فک پلاک را جهت ثبت در سابقه به این اداره کل ارائه می نمایند
صدور مجوز دریات خودروی اهدایی به چه صورت است؟
هر گاه دستگاه اجرایی مشمول دریافت خودرویی به صورت اهدایی باشد، با ارائه درخواست منضم به مدارک مربوط به اهدا کننده و سایر شرایط آن، نسبت به تشکیل پرونده و بررسی های قانونی اقدام و در صورت تایید مجوز لازم صادر می گردد.
صدور مجوز انتقال خودرو دولتی خسارتی و سرقتی به بیمه
تکلیف پلاک خودروهای دولتی خسارت دیده کلی و سرقتی چیست؟
در صورت سرقت خودروی دولتی و جهت استفاده از بیمه، پس از تشکیل پرونمده و تطبیق آن با قوانین و دستورالعملهای جاری نسبت به صدور مجوز انتقال خودرو به بیمه اقدام می گردد.
در صورت بروز تصادف و خسارت کلی خودروی دولتی نیز به روال مذکور عمل می گردد.
صدور مجوز اسقاط، خرید و فروش خودرو دولتی
فرایند صدور مجوز اسقاط، خرید و فروش خودرو دولتی به چه صورت است؟
در صورتی که دستگاه اجرایی بخواهد از خودروهای موجود خود، موردی را به فروش برساند ابتدا نظریه کارشناس رسمی را نسبت به تعیین وضعیت کلی خودرو و امکان شماره گذاری مجدد آن اخذ و درخواست کتبی را به همراه سایر مدارک مربوطه به این اداره کل ارسال می نماید. در مواردی که امکان شماره گذاری مجدد وجود داشته باشد مجوز برگزاری مزایده و فروش و در صورتی که طبق نظریه کارشناس رسمی امکان شماره گذاری مجدد وجود نداشته باشد، مجوز اسقاط خودرو صادر می گردد.
لازم به ذکر است فرایند خرید خودرو برای دستگاههای اجرایی طبق دستورالعمل های جاری و پس از احراز شرایط خرید خودرو (مثلا خروج خودروی سواری در سال جاری برای خرید خودروی سواری جدید الزامی است) نسبت به صدور مجوز کمیسیون ماده 2 اقدام می گردد.
فرایند صدور صند فروش خودرو دولتی به چه صورت است؟
سند فروش زمانی صادر می شود که دستگاه اجرایی نسبت به برگزاری مزایده بر اساس مجوز کمیسیون ماده 2 اقدام و برنده مزایده هم وجه مورد معامله را بصورت کامل پرداخت نموده و انتقال مالکیت خودرو بلامانع می باشد. در این صورت سند فروش با عنوان فرماندهی انتظامی استان/تهران صادر و تحویل نماینده دستگاه اجرایی مربوطه می گردد تا برنده مزایده بتواند نسبت به اخذ پلاک و سند مالکیت خودرو به نام خویش اقدام نماید.
- پرداخت اعتبارات دولتی
س1 : دستگاههای استانی برای انجام هزینه های جاری خود چگونه از خزانه معین استان درخواست وجه نمایند؟
جواب :کارشناس دستگاه اجرایی می تواند پس از پرداخت حقوق ماهانه ،مانده تخصیص اعتبارات هزینه ای در سامانه درخواست وجه را از قسمت اعتبارات ، تحت عنوان درخواست وجه سایر هزینه ای درخواست نماید و ذیحساب پس از تایید به خزانه ارسال می نماید.
س2 : آیا برای دریافت وجه اعتبارات هزینه ای ارسال درخواست وجه فیزیکی به خزانه کافی است؟
جواب :خیر، با توجه به الکترونیکی شدن تمام مراحل درخواست وجه از خزانه، دستگاهها باید از سامانه درخواست وجه الکترونیکی اقدام کنند.
س1 : دستگاههای استانی حقوق کارکنان رسمی و پیمانی و قراردادی خود را چگونه از خزانه معین استان درخواست وجه نمایند؟
جواب :پس از صدور تخصیص ماهانه اعتبارات هزینه ای توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مانده قابل درخواست هر دستگاه در سامانه درخواست وجه بارگذاری می نماید، دستگاههای اجرای فایل و درخواست وجه حقوق ماهانه خود را در قسمت اعتبارات سامانه درخواست وجه توسط کرشناس بارگذاری و ذیسحاب تایید و به خزانه معین استان ارسال می نماید.
س2 : آیا می توان از شماره حساب بانک خصوصی برای واریز حقوق کارکنان استفاده کرد؟
جواب :خیر، طبق بخشنامه 136560/55 مورخه 11/07/1401 خزانه داری کل کشور، پرداخت حقوق کارکنان دولت صرفا به شماره حساب بانکهای دولتی و موسسات قرض الحسنه دولتی مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل پرداخت است.
پرداخت اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای دستگاههای اجرایی
سوال: پرداخت حقوق کارکنان شاغل در طرح های تملک دارایی های سرمایه ای از طریق دستگاههای اجرایی خواهد بود یا از طرف خزانه معین استان؟
پاسخ : پرداخت حقوق کارکنان طرح تملک داراییهای سرمایه ای با توجه به قوانین و مقررات و بخشنامههای مربوط با ارسال لیست خالص حقوق و کسورات مربوط به کارکنان شاغل و ارسال درخواست وجه جداگانه برای خالص حقوق و کسورات مربوط از طرف ذیسحاب در سامانه درخواست وجه الکترونیکی، از طرف اداره خزانه معین استان در وجه ذینفع نهایی انجام می گیرد.
- نظارت بر اجرای بودجه
س1) کدام دیون بلا محل نیاز به اخذ کمیسیون دیون بلا محل ندارد؟
پاسخ: دیون بلا محل موضوع بندهای الف)، ب)، ج) و د) ماده 2 دستورالعمل اجرائی دیون بلامحل موضوع ابلاغیه شماره 4966/56 – 24/03/1394 وزارت متبوع
س2) آیا دیون بلا محل ناشی از اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای نیاز به اخذ مجوز کمیسیون دیون بلا محل دارد؟
پاسخ: خیر – دیون بلا محل با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای مربوط قابل پرداخت است.
ارائه تأییدیه استمهال یا تقسیط بدهی اشخاص به دستگاههای اجرایی
س1) استمهال بدهی یا تقسیط بدهی اشخاص به وزارتخانهها و مؤسسات دولتی، تا چه مدت نیاز به اخذ مجوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی ندارد؟
پاسخ: استمهال بدهی به مدت سه ماه و تقسیط بدهی حداکثر به مدت 12 ماه
س2) مستند قانونی و مقررات مربوط به استمهال یا تقسیط بدهی اشخاص به دستگاههای اجرایی کدام است؟
پاسخ: ماده 47 قانون محاسبات عمومی کشور و آیین نامه اجرایی آن موضوع تصویبنامه 23824/ت 33160هـ مورخ 11/05/1384 هیئت وزیران و آیین نامه دادن مهلت و نحوه تقسیط بدهی اشخاص به وزارتخانه و مؤسسات دولتی مصوت 29/08/1351 کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی با اصلاحات بعدی
- ارائه گزارشهای پایش و نظارت مالی دولت
تجمیع اطلاعات و گزارشات بدهی و مطالبات دستگاههای اجرایی در استان
س1 : باتوجه به اینکه برای صدور اسناد خزانه ،ثبت بدهی ضروری می باشد ، بدهی ومطالباتی که بعداز دوره های چهارگانه (فصلی) ایجاد می شوند به چه طریقی در سامانه شناسایی می شوند ؟
جواب : بدهی ومطالباتی که بعد از مهلت ارسال فصل ایجاد می شوند تحت صورتحسابی به عنوان میان دوره ثبت میشوند. این صورتحساب پس از تایید ذیحساب دریک دستگاه به عنوان صورتحساب قابل قبول برای اسناد خزانه می باشد .
س2 : آیا درثبت بدهی ومطالبات میان دوره محدودیت وجوددارد؟
جواب : خیر در درنوبتهای مکرر می توان ثبت کرد .
ارائه گزارش صورت مالی و تراز مالی دستگاههای اجرایی استانی
س1: آخرین فرصت ارائه صورتحساب عملکرد سال 1400 اعتبارات هزینه ای و تملک داراییهای سرمایه ای تا چه زمانی می باشد؟
پاسخ: با توجه به بخشنامه شماره 5418/54 – 17/1/1401 خزانه دار محترم کل کشور و صورت جلسه پیوست آن، آخرین مهلت ارسال صورتحساب هزینه ای 31 فروردین 1401 و اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای 15 اردیبهشت سال 1401 می باشد.
س2: موقع ارسال صورتحساب عملکرد خطای 1504 میدهد این خطا چگونه رفع می شود؟
پاسخ: اطلاعات مربوط به کاربران به روز و صحیح تکمیل نشده است برای رفع این مشکل باید در کارتابل مسئول تنظیم حساب از قسمت "تعریف پستها" اطلاعات کاربران را بروز رسانی و تکمیل نمایید ضمنا تاریخ اعتبار هریک از کاربران باید حداقل به تاریخ پایان سال جاری ثبت شود.
ارائه گزارش حسابرسی نهادهای عمومی غیردولتی در استان
س1) حسابرسی نهادهای عمومی غیردولتی با استناد به کدام مقررات انجام میشود و محدوده این حسابرسی چیست؟
پاسخ: با استناد به تبصره (5) ماده (72) قانون محاسبات عمومی کشور انجام میشود و محدوده حسابرسی شامل حساب و اسناد هزینه مربوط به اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای نهاد عمومی ذیربط میباشد.
س2) فرآیند انجام حسابرسی نهادهای عمومی غیردولتس چیست؟
پاسخ: اعلام آمادگی کتبی نهاد عمومی غیردولتی مربوط برای حسابرسی – تعیین حسابرس از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی – انجام حسابرسی توسط حسابرس منتخب – ارسال گزارش حسابرسی به نهاد عمومی غیر دولتی و مراجع ذیربط
ارسال گزارش درخواستهای اعمال ماده 91 قانون محسابات عمومی کشور(کارشناس مسئول آقای بهلول عباسی داخلی 224)
س1) آیا اعمال ماده (91) قانون محاسبات عمومی کشور توسط ذیحساب، الزاماً در قالب فرمهای مخصوص انجام میشود؟
پاسخ: بلی – اعمال ماده (91) باید در قالب فرم مستندسازی اجرای ماده (91) قانون محاسبات عمومی کشور منضم به تفاهم نامه مشترک نحوه اجرای ماده (91) قانون محاسبات عمومی کشور ابلاغی شماره 26888/53 – 29/02/1395 وزارت متبوع انجام میشود.
س2) مهلت ارسال گزارش اعمال ماده (91) از سوی ذیحساب به وزارت امور اقتصادی و دارایی چقدر است؟
پاسخ: دو ماه پس از پرداخت وجه و صدور سند.
- ارائه خدمات امور بانکی حسابهای دولتی
رفع انسداد حساب دولتی
س1 : آیا رفع انسداد حسابهای دولتی در بانک های خصوصی میسراست؟
جواب – هرگونه نگهداری و استفاده از حسابهای دولتی نزد بانکهای خصوصی ممنوع است.
س2: درخواست رفع انسداد حساب دولتی نزد بانک ملی چگونه ممکن است؟
جواب - با درخواست ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه اجرایی
س1 : آیا حسابهای اصلی دستگاههای اجرائی را می توان نزد بانکهای تجاری کشور افتتاح و نگهداری کرد؟
جواب – طبق بخشنامه اداره کل خزانه حسابهای اصلی دستگاههای اجرائی صرفا نزد بانک مرکزی افتتاح می گردد و غیر از حسابهای فرعی مثلتنخواه گردان ، چنانچه حسابهای اصلی نزد سایر بانکها افتتاح شده باشند باید مسدود شوند.
س2: آیا در انواع فرآیندهای مدیریت حسابهای دولتی مثل افتتاح یا تغییر امضای مجاز ، اقدام از طریق سنتی و فیزیکی کافی است؟
جواب – نخیر بلکه باید هم به صورت فیزیکی و همزمان از طریق اینترنتی در سامانه مدیریت حساب های دولتی نیز اقدام گردد .
س1: برای تغییر امضای حساب دولتی چه مدارکی لازم است؟
جواب – درخواست ذیحساب تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه فرم بانکی نمونه امضا
س2 : فرم بانکی نمونه امضا در چند نسخه باید تکمیل و ارائه گردد؟
جواب – برای تغییر امضای هر حساب دو برگ فرم نمونه امضا لازم است .
- تأمین منابع مالی مورد نیاز دستگاههای اجرایی
س1: نرخ حفظ قدرت خرید و مهلت واگذاری اسناد خزانه اسلامی از محل قانون بودجه سال 1401 چگونه است؟
پاسخ:در اجرای بند 12 ماده 1 آیین نامه اجرایی بند های الف، ب، ج، د،هـ، و، ط، ی، ک، و ل تبصره 5 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور( موضوع تصویبنامه شماره 15532/ت59779هـ مورخ 04/02/1401هیات محترم وزیران) و مصوبات کارگروه بند (هـ) تبصره 5 قانون بودجه سال 1401، نرخ حفظ قدرت خرید برای اسناد خزانه اسلامی موضوع قانون بودجه سال 1401 را معادل 18% تعییت شده است.
مهلت مندرج در مواد 63 و 64 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 01/06/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی برای طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای از پایان تیرماه به پایان شهریور ماه تغییر یافته است.
س2: مدارک لازم برای آزاد سازی سپرده حسن انجام کار(اسناد خزانه اسلامی سپرده شده درحساب دستگاههای اجرایی بابت کسر صورت وضعیت های پیمانکاران و مشاوران) شامل چه مواردی است؟
پاسخ: لازم به توضیح است با توجه به تغییر فرآیند واگذاری اسناد خزانه اسلامی از حالت فیزیکی به حالت سامانه ای در سال 1401 ( سامانه سماد نوذیل سامانه اوراق) تنها اسناد خزانه اسلامی صادر شده در سالهای 1400 و ماقبل تا دوهفته قبل از سر رسید باید مدارک و مستندات مربوط به اداره کل امور اقتصادی و دارایی ارسال شود.
- نامه آزاد سازی سپرده انجام کار برای معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین استان
- فرم شماره 7 برای بانک عامل واگذاری اسناد خزانه اسلامی در دو نسخه
- فرم شماره 2 مشخصات ذینفع در سه نسخه
- اصل و کپی گواهی اسناد خزانه اسلامی تودیع شده در سپرده دستگاه اجرایی
مدارک ذینفعان:
1 – استعلام شنامه ملی اشخاص حقوقی -2 تاییدیه کد بورسی ذینفع 3- تاییدیه شماره شبای ذینفع
- پاسخ به استعلامات حوزه مالی دولت
پاسخ به استعلام در خصوص امور مالی و محاسباتی (حوزه بودجه)
سؤال 1) جایگاه قانونی وزارت امور اقتصادی و دارایی درخصوص پاسخ به استعلام امور مالی و محاسباتی ذیحسابان دستگاههای اجرایی چگونه است؟
پاسخ: در ماده (90) و (91) قانون محاسبات عمومی کشور تصریح گردیده است.
سؤال 2) آیا ذیحسابان دستگاههای اجرایی استانی میتوانند استعلام مربوط را رأساً به وزارت متبوع ارسال و پیگیری نمایند؟
پاسخ: خیر – براساس بخشنامه شماره 231323/56 – 29/12/1392 وزارت متبوع، استعلام ذیحسابان استانی بدواً در اداره کل استان بررسی میشود.