از دوره حکومت هخامنشیان ایرانیان برای دریافت مالیات و امورمالی کشور تشکیلات خاصی داشتند. در زمان ساسانیان اخذ مالیات صورت کامل تری به خود گرفت و سه نوع مالیات به نام های اراضی، سرشماری و سرانه دریافت می شد. پس از تسلط اعراب بر ایران، در زمان حجاج بن یوسف ثقفی دفاتر مالیاتی از فارسی به عربی درآمد و دوره سلجوقی با دستور عبدالملک کندری وزیر طغرل مجددا به فارسی برگردانده شد. در زمان سلطنت صفویه تجارت خارجی و درآمد گمرکی به بخش مالیات اضافه و در دوره افشاریان گسترش بیشتری یافت. در دوره قاجاریه وضع مالیه کشور به واسطه جنگ ها، مسافرت ها و ضعف پادشاهان رو به رکود گذاشت و با زحمات طاقت فرسای امیرکبیر گام های سودمندی برداشته وبرای وصول، نگهداری و مصرف خزانه مقررات جدیدی وضع گردید. قبل از مشروطیت، شاهان تمام درآمدها وعواید کشور را دراختیار داشته و تمام مخارج نیز به فرمان وتصویب شخص شاه صورت می گرفت. در آن زمان مردم صاحب مجلس و پارلمان نبودند و شاه، شخصی به نام وزیر دفتر (وزیر مالیه) را مامور می کرد تا بودجه کشور را تنظیم کند.در هر استان مسئول هر کتابچه در مرکز یک مستوفی بود . این مستوفیان عده ای کارمند داشتند که آنان را میرزا قلم دان می گفتند و رییس مستوفی ها را مستوفی الممالک می گفتند که همان وزیر مالیه بود. با انقلاب مشروطه در سال 1285 اولین کابینه قانونی تشکیل و ناصرالملک بعنوان نخستین وزیر مالیه از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت. وی با همان روال سابق ادامه کار داده و به دستور وی محل کنونی رادیو تهران که محل اداره گمرک بود به وزارت مالیه اختصاص یافت. در سال 1289 ادارات هفتگانه وزارت مالیه تصویب و تشکیل گردید و مهمترین ادارات در آن زمان خزانه داری کل، گمرک و وصول عایدات بود .پس از مدتی محل وزارت مالیه به پارک اتابک، محل کنونی سفارت شوروی سابق انتقال یافت. مطابق قانون در سال 1294 وزارت مالیه به 9 اداره تقسیم گردید که عبارت بودند از : دایره وزارتی، تشخیص عایدات و خالصه جات و مسکوکات، خزانه داری کل و دیون عمومی و وظایف، گمرکات، محاکمات مالیه، کمیسیون تطبیق حوالجات، پرسنل و ملزومات و مجلس مشاور عالی برای محاکمات اداری. از سال 1300 به بعد دگرگونی های زیادی در وزارت مالیه رخ داد؛ از جمله اینکه حدود چهل شرکت دولتی تاسیس و بعدا منحل گردید ند و سازمان به دو قسمت مالی و اقتصادی تقسیم و به وسیله دو معاون و هفت مدیر اداره می گردید و نیز در سال 1329 سازمان وزارت دارایی با تقلیل ادارات مورد تصویب قرار گرفت. و بالاخره در سال 1353 قانون تشکیل وزارت اموراقتصادی و دارایی با شش ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید. اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام همزمان با تشکیل استانداری ایلام در سال 1352 تأسیس گردید و در سال 1367 معاونت هزینه و رئیس نمایندگی خزانه استان در ادارات کل امور اقتصادی و دارایی سراسر کشور ایجاد گردید. به عبارت دیگر در شاخه هزینه، معاونت هزینه عهدهدار انجام مسئولیت حساس گردید. در سال 1375 فضای اداری (ساختمان) سازمان به دلیل کوچکی مکان از مالیاتی تفکیک و از سال 1382به طورکلی وظایف این دو (ازلحاظ وظایف و مسئولیت های محوله) تفکیکگردید. در ماده 8 و تبصره 2در تاریخ 24/10/1384دستورالعمل اجرایی تجمیع از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان امور اقتصادی و دارایی و ادارات کل مالیاتی استانها به تصویب رسیده و از تاریخ ابلاغ لازمالاجراء گردید.طبق این تصویبنامه سازمانهای امور اقتصادی و دارایی استان ها موظف به انتقال قطعی اموال منقول و مورد توافق رؤسای سازمان امور اقتصادی و دارایی و مدیران کل امور مالیاتی دراستانهاطبق توافق طرفین انجام پذیرد.