ادارات کل امور اقتصادی و دارائی سی و یک استان کشور بـه عنوان نماینده ارشد وزارت در استـان مربوطه انجام وظایف زیر را عهده‌دارند:

مدیرکل

الف) اهم وظایف:

Ø اجرای سیاست‌ها و خط مشی‌های ابلاغی از طرف وزارت امورا قتصادی  و دارائی.

Ø انجام امور محوله از طرف نهادهای ذی‌صلاح در راستای سیاست‌های عمومی دولت و بخش.

Ø پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه اداره کل استان به مراجع ذیربط جهت تصویب در چهارچوب سیاست‌های عمومی دولت و بخش.

Ø پیشنهاد اصلاح ساختارهای مدیریتی به وزارت متبوع و نمودار تشکیلاتی و ساختار نیروی انسانی  و هرگونه  تغییر و  اصلاح در آن به   سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان.

Ø ارائه گزارش عملکرد اداره به استانداری ، وزارت متبوع و دستگاه‌های نظارتی قانونی.

Ø همکاری و هماهنگی با ادارات و واحدهای اجرایی استان در پیشبرد برنامه‌های استانی.

Ø تنظیم خطی‌مشی،  اداره امور و اجرای سیاست‌های اقتصادی در سطح استان و در چارچوب سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور.

Ø اعمال نظارت مالی از طریق انتصاب ذیحساب در دستگاه‌های اجرایی محلی و حسابرسان نظارت مالی.

Ø نظارت برحسن انجام امور مربوط به تحقیق و بررسی آثار نتایج‌ اقتصادی تمام سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دولت در سطح استان.

Ø نظارت در واریز درآمدهای عمومی کشور در سطح  استان  و نیز  اجرای وظایفی که به موجب قانون محاسبات عمومی کشور، آئین‌نامه تمرکز وجوه سپرده.

Ø و آئین‌نامه خزانه معین و سایر قوانین و مقررات به عهده خزانه معین استان محول شده است.

Ø ارائه گزارش‌های مالی از عملکرد درآمدهای استانی ، عملکرد  اعتبارات جاری و عمرانی استان به دبیرخانه‌های درآمد و تجهیز منابع استان ودبیرخانه کمیته تخصیص اعتبارات استان.

ب)     ارشدیت در سطح استان با وظایف    :

Ø هماهنگی و نظارت برعملکرد واحدهای تابعه درراستای اهداف وسیاست ‌های وزارت متبوع و سازمان امورمالیاتی کشور در سطح استان.

Ø پاسخگوئی در زمینه طرح‌ها، برنامه‌ها و وظایف ملی و تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت‌خانه وسازمان امورمالیاتی کشور در سطح استان به مقامات ذی‌صلاح وزارت متبوع.

Ø پیگیری انجام تصمیمات شوراها و کمیته‌های استانی در ارتباط باوظایف واحدهای تابعه وزارت تا حصول نتیجه نهایی.

Ø مسئولیت تشکیل‌جلسات هماهنگی واحدهای تابعه وزارتخانه در سطح استان.

Ø همکاری در جهت  وصول درآمدهای استانی  و پیگیری سرمایه‌گذاری‌های‌ داخلی و خارجی در سطح استان.

Ø پیگیری مسائل و مشکلات واحدهای تابعه در استان ازطریق مراجع ذیصلاح.

 ج )    اخذ گزارش‌های عملیاتی از فعالیت واحدهای تابعه‌وزارت متبوع در سطح استان با وظایف   :

Ø اخذ گزارش‌های عملیاتی واحدهای تابعه وزارتخانه در استان در دوره‌های زمانی مشخص.

Ø جمع‌بندی، تجزیه و تحلیل وضعیت و ارائه گزارش‌ها به مقامات وزارت متبوع و نیز مقامات استانی .

معاون توسعه مدیریت و منابع

 اهم وظایف:

Ø برنامه‌ریزی و اقدام لازم به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای تابعه.           

Ø ارائه پیشنهاد اصلاح امور جاری ، سازمان و تشکیلات اداری و نیز روشهای  انجام کار به مقام مافوق.               

Ø نظارت برنحوه انجام کلیه امور پرسنل از نظر رعایت کامل قوانین و مقررات و ضوابط مربوط.

Ø نظارت بر نحوه انجام کلیه امور خدماتی و رفاهی و صدور دستورات لازم.

Ø راهنمائی کارکنان تحت سرپرستی و نظارت برکار آنان و نیزکوشش در بالا بردن کیفیت و بازده‌کار و بطورکلی مراقبت و نظارت درحسن اجرای‌قوانین اداری و استخدامی.

Ø رسیدگی به تخلفات کارکنان تحت سرپرستی به‌ترتیبی که درقانون تخلفات اداری مقرر گردیده و گزارش به مقام مافوق.

Ø بررسی و نیز تشخیص نیازهای‌آموزشی‌کارکنان و انجام مراحل آموزش قبل و ضمن‌خدمات کارکنان‌و پیشنهاد لازم دراینمورد به مرکزنوسازی و تحول‌اداری.

Ø پاسخگویی به مسائل و مشکلات مالی و نیزاداری واحدهای تابعه درانطباق با قوانین و مقررات مربوط.

Ø تدوین روشهای مناسب انجام اموراداری و استخدامی، رسیدگی، پاسخ، ثبت و بایگانی‌ نامه‌ها، تدارکات‌ و ملزومات و وسائط ‌نقلیه درسطح سازمان و واحدهای تابعه.

Ø نظارت و امضای احکام استخدامی کارکنان در اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت و مصوبات اجرائی آن (در حد اختیار تفویض شده)

Ø نظارت و سرپرستی درصدور احکام مرخصی‌های استحقاقی و نیز استعلاجی کارکنان بخش‌های مختلف و رؤسای ادارات تابعه. نظارت و سرپرستی برنحوه اجرای آئیننامه حضور و غیاب و انطباق باقوانین و مقررات.

Ø نظارت و سرپرستی و پرداخت وام کارکنان اعم از وام صندوق رفاه، مسکن و سایر تسهیلات اعطائی از بانک‌ها.

Ø نظارت بر امور مختلف مربوط به مسائل حقوقی و قضائی.

Ø ابلاغ خط‌مشی‌ و نحوه اجرای‌مقررات اداری و مالی ازطریق صدوربخشنامه یادستورالعمل و غیره  به‌کارکنان تحت‌سرپرستی و ادارات تابعه و ایجاد هماهنگی لازم در انجام وظایف محوله.

Ø نظارت و سرپرستی برنحوه اجرای آئیننامه حضور و غیاب و انطباق باقوانین و مقررات.

Ø همکاری با ادارات‌ کل امور اداری و رفاه و نیز مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت متبوع در جهات مختلف اداری و تشکیلاتی که نیازمند همکاری مشترک با ادارات مذکور می‌باشد، در چهارچوب وظایف و اختیارات محوله.

Ø تهیه‌گزارش پیشرفت کارها و تهیه آمارعملیات انجام‌شده جهت اطلاع مقام مافوق و ارجاع و امضاء نامه‌های مختلف اداری در قالب احکام تفویضی.

Ø انجام امور سازمان در غیاب رئیس سازمان در حدوداختیارات تفویض شده و شرکت در جلسات کمیسیون‌های مربوط و ارائه گزارش آن به مقام مافوق.

Ø نظارت در پرداخت و امضاء کلیه اسناد و چکهای مربوط به حقوق کارکنان، بازنشستگان، موظفین و سایر هزینه‌های اداری بر طبق قوانین و مقررات مربوطه در قالب اختیارات تفویضی.

Ø نظارت و نیز هماهنگی اقدامات لازم بمنظور تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی جاری و عمرانی دستگاه با واحدهای ذیربط و پیگیری‌های لازم.

Ø نظارت برحسن جریان نگه‌داری حسابها و تنظیم دفاتر مالی و اموال برطبق قوانین و مقررات و همکاری و هماهنگی با ذیحساب مربوط.

Ø نظارت برمصرف اعتبارات تخصیصی باتوجه به قوانین و رعایت مقررات ‌مالی و ارائه راهنمائی لازم به مسئولین مربوطه.

Ø نظارت بر علی‌الحسابهای‌دریافتی از ذیحسابی و ارسال بموقع اسناد و واریز وجوه هزینه نشده و صدور دستورات لازم در حدود اختیارات تفویضی.

Ø صدور دستورات لازم نسبت به تدارک و خرید لوازم و مواد مصرفی موردنیازبا توجه به اعتبارات تخصیصی و نظارت در نگه‌داری کالا و لوازم در انبار و تحویل و تحول آن ها بر اساس مقررات مربوطه.

Ø پیگیری مستمر در انجام وظایف تعیین شده در سیستم مدیریت کیفیت و به روز رسانی مدارک برون سازمانی در کلیه واحدهای تحت نظارت

معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین استان

 اهم وظایف   :

Ø نظارت و سرپرستی بر امور مربوط به مسائل استخدامی کارکنان قسمت امور خزانه و سایر واحدهای تحت نظر معاون هزینه و رئیس نمایندگی خزانه.

Ø پاسخگویی به مسائل و مشکلات مالی دستگاههای اجرائی در استان در انطباق با قوانین و مقررات مربوط.

Ø ابلاغ اعتبارات جاری و عمرانی تخصیص یافته دستگاههای اجرایی تابع نظام بودجه استانی براساس مصوبات کمیته تخصیص اعتبار مرکز و  استان به دستگاههای اجرائی و ذیحسابان وسایر مراجع ذیصلاح.

Ø نظارت برحسن‌اجرای مفاددستورالعمل و مقررات مربوط به چگونگی و نگه‌داری‌اوراق بهادارو تحویل و تحول و نگه‌داری حساب دریافت و پرداخت اوراق مذکور در سطح استان.

Ø رسیدگی و نظارت بر امر جمع‌آوری و  ارسال اطلاعات لازم برای برآورد میزان انواع اوراق بهادار مورد نیاز واحدهای مصرف کننده اوراق مذکور در سطح استان.

Ø رسیدگی به تقاضای واحدهای مصرف‌کننده اوراق بهادار درخواستی در سطح استان و تأئیدفرم‌های درخواست اوراق بهادار ارسالی به مرکز با رعایت مقررات مربوط.

Ø نظارت بر امور مربوط به دریافت اوراق بهادار درخواستی از اداره‌کل اوراق بهادار و برقراری ترتیبات لازم در خصوص نحوه نگه‌داری و تحویل و تحول اوراق مزبور و نیز  نگه‌داری حساب دریافت و پرداخت اوراق یاد شده در نمایندگی خزانه براساس مقررات مربوط.

Ø اعمال اقدامات لازم ،  نسبت به تنظیم و ارسال صورت وضعیت گردش اوراق بهادار خزانه معین استان و همچنین ارسال آمار و گزارشات لازم به اداره‌کل اوراق بهادار.

Ø مراقبت در حسن جریان امور مربوط به تهیه و تنظیم حساب‌های ماهانه ،  سالانه و نهائی دستگاه‌های اجرائی محلی.

Ø ایجاد هماهنگی و اعمال نظارت و پیگیری لازم درامر تحویل صورتحساب‌های دستگاه‌های مذکور در مواعد قانونی و انعکاس گزارش وضعیت حساب‌های ماهانه به وزارت متبوع.

Ø مراقبت و نظارت در امر تهیه و تنظیم به موقع صورتحساب عملکرد سالانه بودجه استان شامل دریافت‌ها، هزینه‌ها و سایر وجوه به انضمام مدارک کامل در آخر دوره مالی و ارسال آن به اداره‌کل تمرکز و تلفیق حساب‌ها و روش‌های حسابداری.

Ø راهنمائی ذیحساب دستگاه‌های اجرائی محلی به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی درمورد اجرای قوانین، آئین‌نامه‌ها و مقررات مالی و محاسباتی.

Ø نظارت و کنترل امور مالی دستگاه‌های اجرائی محلی.

Ø اعمال نظارت در جهت حفظ و حراست و استفاده صحیح از اموال دولت بر اساس مقررات مربوطه در سطح استان.

Ø نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به اموال دولت و ارائه روش‌های مناسب پیگیری اجرای صحیح به موقع مقررات یاد شده از سوی دستگاه‌های دولتی در سطح استان.

Ø نظارت و سرپرستی براجرای وظایفی‌که بموجب قانون محاسبات‌عمومی کشور، آئین‌نامه تمرکز وجوه و سپرده آئین‌نامه نمایندگی خزانه و سایر قوانین و مقررات به عهده خزانه معین در استان محول شده است.

Ø نظارت و سرپرستی در واریز درآمدهای عمومی کشور در سطح استان و همچنین تحقیق در خصوص علل کاهش و افزایش درآمدها و تهیه گزارش و اقدام در زمینه مذکور.

Ø نظارت و سرپرستی برافتتاح ، تغییر امضاء و نیز انسداد حساب‌های بانکی درآمد ، هزینه ، سپرده و سایر حساب‌های بانکی.

Ø نظارت ، سرپرستی و نیزمراقبت در انتقال وجوه سپرده‌های‌دریافتی ذیحسابی‌ها در سطح استان به حساب نمایندگی خزانه و حساب تمرکز وجوه سپرده در خزانه.

Ø نظارت و سرپرستی برامر تمرکزوجوه درآمدشرکت‌های‌دولتی درحساب‌های خزانه معین.

Ø نظارت و سرپرستی درتشخیص وابلاغ میزان تنخواه‌گردان‌ردسپرده جهت واریز بحساب‌ تنخواه‌گردان رد سپرده ذیحسابی‌ها.

Ø نظارت بر انجام اقدام لازم در خصوص اوراق بهادار مازاد، منسوخه و غیرقابل استفاده بارعایت مقررات موضوع دستورالعمل‌های مربوط ضمن هماهنگی با اداره‌کل اوراق بهادار.

Ø نظارت و سرپرستی درتشخیص و نیز ابلاغ میزان تنخواه‌گردان حسابداری جهت واریز به حساب ذیحسابی‌ها.

Ø نظارت و سرپرستی درصدور اجازه انتقال وجوه درخواست‌شده از طرف ذیحسابان از محل موجودی حساب‌های‌ خزانه‌ معین استان بمنظور پرداخت اعتبارات‌جاری و عمرانی دستگاه‌های اجرائی استان.

Ø امضاء چک‌های صادره عهده حساب‌های خزانه معین استان با رعایت ماده (124) قانون محاسبات عمومی کشور و مقررات مربوط و همچنین نظارت و سرپرستی برامر مذکور.

Ø بررسی و موافقت و امضاء نامه‌های‌مربوط به اجازه استرداد وجوه‌واریزشده بحساب درآمدعمومی کشور که بایستی جهت استرداد به ذینفع به حساب بانکی ذیحساب مربوط واریز شودو همچنین سرپرستی و نظارت بر امر مذکور.

Ø سرپرستی و نظارت بر امر تهیه آمارهای روزانه دریافت‌ها و نیزپرداخت‌های خزانه معین به خزانه و همچنین سرپرستی و نظارت بر امر مذکور.

Ø بررسی و امضاء آمارهای روزانه هفتگی و ماهانه دریافت‌ها و پرداخت‌های نمایندگی خزانه جهت ارائه به خزانه و همچنین سرپرستی و نظارت بر امر مذکور.

Ø نظارت و نیزسرپرستی درامر صدور درخواست وجه از خزانه به منظور دریافت تنخواه‌گردان نمایندگی خزانه و تکمیل آن و همچنین امضاء درخواست‌های مذکور.

Ø نظارت برامورافتتاح حساب و معرفی امضاء حسابهای بانکی ذیحسابیها و حسابهای تمرکزدرآمدها، سپرده و سایرحساب‌ها و بررسی و امضاء نامه‌های مربوط به‌آن که باید با دو امضاء ازامضاءهای مجاز مقامات خزانه معین استان صادر شود، طبق مقررات و دستورالعمل‌های مربوط و همچنین بررسی و امضاء سایر نامه‌های تهیه شده توسط واحدهای مربوط.

Ø بررسی و امضاء نامه‌های‌مربوط به ابلاغ اعتبارات‌استانی تخصیص‌داده‌شده به دستگاه‌های اجرائی استان و همچنین سرپرستی و نظارت بر امر مذکور.

Ø پاسخگوئی و راهنمائی‌های ‌لازم نسبت به سوالات ذیحسابیها و نمایندگان آها و شرکت در جلسات مربوط به امور نمایندگی خزانه.

Ø تدوین‌ روش‌های مناسب انجام امور مربوط به وصول ، رسیدگی ، پاسخ ، ثبت و بایگانی نامه‌ها و صورتحساب‌های مربوط به اموال دولت.

Ø تدوین روشهای مناسب جهت امورتفویض شده ازسوی وزارت متبوع و مراجع دیگرذیصلاح.

Ø نظارت برحسن انجام‌وظایف محوله کارکنان‌واحداموال تحت‌سرپرستی‌وایجاد هماهنگی لازم.

Ø تدوین روش‌های لازم به منظور آموزش و آشنائی امنای اموال و سایر مسئولین ذی‌ربط در دستگاه‌های دولتی نسبت به اجرای صحیح و به موقع مقررات حاکم بر اموال دولت.

Ø ایجاد هماهنگی، راهنمائی و نظارت برحسن اجرای وظایف ذیحسابی‌ها نسبت به مسائل اموال دولت.

Ø تدوین روش و نظارت لازم به منظور اعزام بازرس یا سایر مأمورین ذی صلاح به منظوررسیدگی به مسائل مربوط به حفظ و حراست، استفاده صحیح و تهیه و نگه‌داری حساب اموال دولت.

Ø ایجاد هماهنگی جهت ارتباط لازم با اداره‌کل اموال دولتی به منظور حسن جریان امور ومسائل مربوط به اموال دولت.

Ø تهیه گزارش خلاصه انجام کلیه امورمربوط به مسائل اموال دولت و نارسائی‌های احتمالی با ذکر پیشنهاد مناسب در جهت رفع نارسائی‌ها به وزارت متبوع.

Ø پیگیری مستمر در انجام وظایف تعیین شده در سیستم مدیریت کیفیت و نیزبه روز رسانی مدارک برون سازمانی در کلیه واحدهای تحت نظارت.

معاون اقتصادی

 اهم وظایف  :

Ø تنظیم خط‌ مشی و اداره امور، اجرای سیاست‌های اقتصادی در سطح استان در چهارچوب سیاستهای مالی و اقتصادی کشور بمنظور تحقق اهداف برنامه‌ای استان.                                           

Ø تحقیق و بررسی آثار و نتایج اقتصادی سیاست‌های مالی در سطح استان.

Ø تحقیق و بررسی آثار و نتایج اقتصادی سیاست‌های پولی و ارزی در سطح استان.

Ø بررسی و همچنین تجزیه و تحلیل منابع، مصارف بودجه استان درچارچوب برنامه‌های عملیاتی توسعه استان.

Ø تهیه گزارشات و ارائه نقطه‌نظرات کارشناسی حول موضوعات مطرح‌شده درشورای برنامه‌ریزی استان.

Ø مطالعه و شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در فعالیتهای مختلف تولیدی در سطح استان و تحلیل آثار آن بر توسعه استان.

Ø تحقیق و بررسی امکانات بالفعل و بالقوه بخشهای مختلف تولیدی در سطح استان.

Ø تحقیق و بررسی پیشنهادات سایر دستگاه‌های دولتی در سطح استان.

Ø تحقیق و بررسی وضعیت عملکرد مناطق ویژه اقتصادی، مناطق آزادتجاری و بازارچه‌های مرزی موجود در استان

Ø بررسی و نیز مطالعه اوضاع و ویژگی‌های اقتصادی و فعالیت‌های تولیدی بخشهای مختلف اقتصادی (صنعت و معدن ، کشاورزی ، انرژی، حمل و نقل  مسکن و ساختمان) درسطح استان     به منظور دست‌یابی به اهداف برنامه توسعه استان.

Ø مطالعه و بررسی شاخص هزینه زندگی و سطح عمومی قیمت‌ها درسطح استان.

Ø مطالعه و بررسی درخصوص عملکرد واسطه‌های‌مالی غیر بانکی درسطح استان.

Ø بررسی و تجزیه و تحلیل شاخص‌های رشد و توسعه اقتصادی دراستان وارائه راهکارهای مناسب جهت ارتقاء شاخص‌های مورد مطالعه.

Ø بررسی وضعیت صنعت توریسم درسطح استان و ارائه راهکارهای اجرائی جهت توسعه آن.

Ø بررسی و مطالعه در خصوص محدودیت‌ها و مشکلات زیربنایی استان وارائه راهکارهای اجرایی جهت رفع موانع و مشکلات.