اداره دفترداری و تنظیم حسابها فعالیتهای ذیل را انجام می دهد:
1ـ ثبت اعتبارات جاری درخواستهای واصله از دستگاههای اجرائی به تفکیک ردیف بودجه و نام دستگاه و مبلغ مورد درخواست.
2ـ تهیه فهرست انتقال وجه به حسابهای ذیحسابیها از محل اعتبارات جاری جهت صدور چک.
3 ـ ثبت مشخصات انتقال وجه (شامل شماره چک و تاریخ) بر روی درخواستهای واصله از ذیحسابیها (اعلامیه انتقال وجه).
4ـ صدور چک برای پرداخت هزینههای جاری و عمرانی و حسابهای اختصاصی بازنشستگی و سپرده و شرکتهای دولتی به حساب ذیحسابیهای مرکز و شهرستانها و خزانه معین استان و کنترل چکهای صادره و ارسال به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
5 ـ تهیه صورت پرداخت اعتبارات کل کشور شامل اعتبارات جاری و عمرانی به استانی.
6 ـ تهیه آمار پرداختهای کل خزانه روزانه، ماهانه.
7ـ رسیدگی و کنترل و تطبیق صورتهای ریز وجوه دریافتی ذیحسابیها با دفاتر پرداخت خزانه و گواهی و اعاده آنها به ذیحسابیها جهت ارائه به دیوان محاسبات کشور و اداره کل تمرکز و تلفیق حسابها و روشهای حسابداری.
8 ـ دریافت دسته چک جهت حسابهای مفتوحه از طریق خزانه و ابطال دسته چکهای حسابهای مسدود گردیده و ایجاد هماهنگیهای لازم در این خصوص با بانکهای مربوطه.