این اداره عملا کار خود را از فروردین ماه سال 1386 با عنایت به بند (و) تبصره 19 قانون بودجه سال مذکور شروع کرد و وظیفه آن:

 1- پرداخت حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و پیمانی دولت دستگاههای مشمول در مرکز

2- پرداخت تنخواه گردان به خزانه معین استان که برای پرداخت حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و پیمانیدستگاههای اجرائی استان

3- پرداخت تنخواه گردان به خزانه معین استان که برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان رسمی و پیمانی دستگاههای-ملی مستقر در استانها شامل دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی.

4- پرداخت تنخواه گردان به خزانه معیت استان که برای پرداخت حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و پیمانی -دستگاههای متمرکز مثل-آموزش و پرورش و........

5- جمع آوری اطلاعات مربوط به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان رسمی و پیمانی دستگاههای مشمول در سراسر کشورو تهیه گزارشات لازم

6- پرداخت کسور قانونی شامل ، بیمه خدمات درمانی ،بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی به ترتیب به سازمان امور مالیاتی ،سازمان بیمه خدمات درمانی ،سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشور

7- تهیه آمارها مربوط به عملکرد پرداخت حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و پیمانی دولت.